PEpr Verhalen – 15

Alles kan ik verdragen…..

pepr proef 2

‘Die eerste zin sla ik over. Uren ben ik aan het broeden hoe ik op een pakkende, originele wijze mijn verhaal zal beginnen. Dit kostte mij zoveel energie en frustratie dat ik heb besloten niet meer met een openingszin te beginnen’.

Aansluitend las ik ‘De gedaanteverwisseling’. Dat boek maakte een enorme indruk op me. Alleen al de eerste zin van dat boek ontroerde me: ‘Toen Gregor Samsa op een morgen uit onrustige dromen ontwaakte, ontdekte hij dat hij in zijn bed in een monsterachtig ongedierte was veranderd.’ Deze zin hakte er in. Het was een bijl tussen de wenkbrauwen. Het opende mijn verbeelding. Voor het eerst zag ik de kracht van de eerste zin. Ik voelde direct dat ik iets bijzonders in handen had.Abdelkader Benali: ‘Kafka’s eerste zin hakte er in!’ 1 mei 2012 in NRC Handelsblad

Openingszinnen in de literatuur krijgen regelmatig de aandacht. Als quizvraag of als thema in een tentoonstelling, bij interviews en onderwerpen van workshops. Openingszinnen zijn een bron van inspiratie voor velen, een opstart naar een verdere route, een vervolg.

Een openingszin is van belang.

E-coaching, werken met verhalen, storytelling, schrijven en lezen. Het zijn belangrijke middelen voor veel ondernemers in zorg en welzijn. Over en weer (schrijver en lezer) werken we met geschreven beelden, vormen we beelden van de woorden die zijn geschreven en geven daar betekenis aan. Op basis van dit proces bouwen we een relatie op.
Hoe belangrijk is in deze context de openingszin? Hierover is geen onderzoek of naslag te vinden.

Discussievraag
Bij een eerste therapeutisch face-to-face contact wordt de formulering van de hulpvraag door de cliënt altijd vervormd door de eerste indrukken. In een digitale omgeving, b.v. in de vorm van E-coaching, komt het verhaal dicht bij de impact van die eerste indruk. Het verhaal is een mengeling van lichaamstaal / lichaamsbeleving. Doordat er geen fysieke eerste indruk is kan de formulering van de hulpvraag veel indringender zijn.
Geef je mening of start een discussie hierover onderaan deze pagina bij reacties.

Een vraag die ook opkomt is de volgende. Is een openingszin in een levensverhaal, een schrijfopdracht of een mailbericht te vergelijken met de impact van de eerste indruk?
Over die eerste indruk heeft Roos Vonk veel geschreven. In een interview op Radio Gelderland, 15 mei 2007, verteld zij daarover het volgende.

Beluister dit muziekfragment
Na een lange, spannende instrumentale intro de even spannende beginzin ‘Leg een steen onder je kussen’. Waar gaat dit heen, wat wil Maarten ons vertellen? Hoe groot kun je het contrast in één zin samenvatten?
Welke beginzin van een liedje heeft jou geraakt en zou je willen delen? Plaats deze dan hier hier.

…….. alles kan ik verdragen,
het verdorren van bonen,
stervende bloemen, het hoekje
aardappelen kan ik met droge ogen
zien rooien, daar ben ik
werkelijk hard in.

Maar jonge sla in september,
net geplant, slap nog,
in vochtige bedjes, nee.

Hét gedicht van Rutger Kopland: Jonge Sla

Klik hier voor meer informatie over de thema’s van de PEprs.